Vanlige spørsmål

 

Hvordan fungerer det mekaniske systemet?


Det mekaniske systemet er enkelt å bruke og klart til bruk. Det er svært pålitelig, unngår uventet aktivering av airbag og batteriproblemer. Prinsippet er enkelt: bare koble snoren til motorsykkelen for å aktivere systemet. Det kreves ingen spesielle verktøy eller teknisk kunnskap for å installere snoren på motorsykkelen. Ved en ulykke utløser en CO2-patron og fyller airbagen på mindre enn 100 ms (raskere enn et øyeblikk). Airbagen absorberer støt og stabiliserer hele den øvre delen av kroppen fra hodet til halebeinet. Etter inflasjon kan systemet brukes på nytt av føreren innen 2 minutter. Bare bytt den brukte patronen med en ny.
 

Hvilke komponenter består airbagjakken eller -vesten av?


Airbagsystemet selges klart til bruk med en ny patron allerede installert og en snor som må festes til motorsykkelen.

Hva er fordelene med det mekaniske airbagsystemet?


Det mekaniske airbagsystemet har bevist seg gjennom mange år og har allerede reddet tusenvis av motorsyklister. Det er et enkelt å bruke, pålitelig og robust system. Det beskytter deg 24 timer i døgnet og fungerer hver gang, uten batteriproblemer og falske utløsninger.

24 timers beskyttelse: ingen behov for lading dekker alle fall-situasjoner: ingen manglende inflasjon eller uventet inflasjon
Første bruk: Hvordan bruke mitt Helite airbagsystem?
Bare installer snoren på motorsykkelen, fest klipsen på tilhørende airbagplagg til snoren, og du er klar til å kjøre.


Hvordan installere snoren riktig på motorsykkelen?


Riktig installasjon av snoren på motorsykkelen er av avgjørende betydning. Hvis den ikke er installert riktig, kan airbagsystemet utløses for sent. Jo kortere snoren er, jo bedre, men sørg for at den ikke hindrer deg i normale bevegelser. Du må installere snoren under motorsykkelsetet. Ideelt sett bør du fjerne setet og finne et solid punkt nær drivstofftanken. Festepunktet bør ikke være lavere enn bunnen av setet. Festepunktet må kunne tåle mer enn 150 kg. For eksempel ikke bruk plastdeler. Sørg for at festepunktet ikke er i kontakt med noen varme eller skarpe deler av motorsykkelen.



Hvordan aktiverer jeg systemet?


Det er enkelt, bare koble klipsen på jakken din til snoren på motorsykkelen din.



Må jeg lade opp systemet?


Det mekaniske systemet har ikke noe batteri, så det er ikke behov for å lade opp systemet

 

Hvordan fungerer det elektroniske systemet?


Det elektroniske airbag-systemet er enkelt å bruke, trådløst og 100% autonomt. Bare trykk på AV/PÅ-knappen for å aktivere systemet. Systemet inkluderer 2 sensorer: CDU-sensoren og gaffel-sensoren. CDU-sensoren er plassert inne i vesten og følger rytterens bevegelse i sammenheng, gaffel-sensoren er plassert på motorsykkelens gaffel og oppdager påvirkninger på motorsykkelen. Når en ulykke eller fall oppdages, utløser systemet airbagen på mindre enn 60 ms. Denne multisensor-teknologien tilbyr svært rask deteksjon og 360° beskyttelse. Som vårt mekaniske airbag-system, kan vesten brukes igjen innen få minutter etter et fall. Du trenger bare å bytte ut e-patronen.


Hvilke komponenter består airbag-jakken eller vesten av?


Det er 2 alternativer tilgjengelig:
- Vestpakken inkluderer bare vesten, elektronikken i vesten og en e-patron.
- Den komplette beskyttelsesmuligheten inkluderer en ekstra sensor (gaffel-sensoren som skal installeres på motorsykkelens gaffel).

+ Oppdag e-Turtle
+ Oppdag e-GP Air

Hva er deteksjonstiden?


Systemet tilbyr 360° beskyttelse med den raskeste deteksjonstiden på markedet. For en hastighet på 35 km/t sørger vi for deteksjon fra 31 ms (med gaffel-sensoren) og 60 ms (uten gaffel-sensoren).

Hva er autonomien til systemet?


Systemet har en autonomi på 25 timer. Når batteriet til vesten er lavt, skifter LED-lampen til oransje. Du kan lade den opp på en hvilken som helst 5-volts USB-port takket være USB-kabelen som følger med airbag-systemet.

Hvilke Helite-modeller integrerer den elektroniske airbag-teknologien?
I dag er to modeller i Helite-serien utstyrt med det elektroniske systemet: e-Turtle (veimodell) og e-GP Air (banemodell).
+ Oppdag e-Turtle
+ Oppdag e-GP Air

Første bruk: Hvordan installere og aktivere systemet?


Kun vest: Vesten er klar til bruk. Vesten er 100% autonom og trådløs. Bare slå på systemet ved å trykke på AV/PÅ-knappen 3 ganger. En pipelyd og et blinkende grønt LED-indikator viser at systemet er aktivert.

Komplett beskyttelsesalternativ: Du må pare vesten med sensoren og installere sensoren på motorsykkelens gaffel.



Hva er fordelene med det komplette beskyttelsesalternativet?


Dette alternativet appellerer til motorsyklister som leter etter komplett beskyttelse med raskere deteksjonstid.

Beskyttelse i alle situasjoner: selv når stasjonær og ved lave hastigheter
Deteksjonstid delt i to: fra 31 ms og fra det første støtet
Alternativ for komplett beskyttelse: Hvordan pare gaffel-sensoren med vesten?
Det er enkelt, du trenger vesten din, sensoren og magneten.

Slå på vesten.
Trykk på AV/PÅ-knappen i 3 sekunder til LED-lampen skifter til blå.
Du har 30 sekunder på deg til å plassere magneten foran gaffel-sensoren.
En lang pipelyd indikerer at vesten og sensoren er paret.
+ Se videoen: Hvordan pare vesten med gaffel-sensoren

Hvordan installere gaffel-sensoren på motorsykkelen?


Gaffel-sensoren installeres på bunnen av motorsykkelens gaffelrør. Det vil være nødvendig å velge armbåndet som

Kan jeg ha med meg min Helite Airbag på fly?

Du kan reise med din Helite airbag i buss, bil eller tog uten noen begrensninger. Elektronske vester må alltid være avslått.

Hvis du reiser med fly, kan du støte på noen problemer med sikkerhetstjenestene angående CO2-patronene som brukes til å blåse opp airbagene. I henhold til forskriften (Iata-forskriften) har du lov til å fly med 2 gasspatroner (volumet må være mindre enn 200cc), i kabinen eller i lasterommet. Selv om forskriften tillater det, er det mulig at sikkerhetstjenesten eller flyselskapet vil nekte deg å gå ombord med det. Vi anbefaler på det sterkeste at du skriver ut "Iata-regelverket" og viser dette dokumentet til sikkerhetstjenesten eller flyselskapet under kontrollen hvis de ber om ytterligere forklaringer. Uansett er det sikkerhetstjenesten på flyplassen og flyselskapet som skal ta den endelige avgjørelsen om de vil godta kollisjonsputen om bord eller ikke.

 

Last ned IATA regelverket her.https://www.helite.com/content/uploads/2020/09/DATA-SHEET-CO2-cartridge-HELITE.pdf

Sjekk også ut Helite HQ sin FAQ side. Helite FAQ