System MC

MC Airbag

Selve produktene er spesialdesignede jakker og vester for motorsykkel bruk med innbygget airbag.

 

Vi har produkter med to forskjellige utløser systemer.

Elektronisk utløsning

Systemet har en sensor i jakken som detekterer alle bevegelser og utløser airbagene hvis noe unaturlig skjer.

I tillegg kan du installere en gaffelsensor som i tillegg detekterer alle unormale bevegelser i sykkelen og kommuniserer med hoved sensoren i vesten. Dette gir deg da enda raskere utløsning av airbagene ved behov. Eksempel, påkjørsel bakfra når du venter i et kryss etc.

 

Les mere om Electronic her

 

Mekanisk utløsning / Dødmannsknapp

Disse virker på den måten at man fester en utløservire i sykkelen (rett ned for der man sitter) som man kobler seg til når man setter seg på sykkelen. Denne klikkes på, på samme måte som man fester sikkerhetsbeltet når man setter seg i bilen, og det blir like naturlig etter kort tids bruk.

Ca 30 kilo utløsningskraft

For å unngå utilsiktet utløsning er den laget slik at det må en kraft på ca 30 kg til for å utløse den, dvs den blir IKKE utløst om man skulle glemme å klikke seg ut før man prøver å gå av sykkelen.

Oppblåst på mikrosekunder

Dersom man er uheldig og kommer ut for en ulykke som kaster føreren av sykkelen, vil airbagene utløses umiddelbart og vesten forandres til en oppblåst beskyttelses pute rundt nakke,(fyller helt opp mellom skuldre og hjelm) over brystet, ryggen og over halebeinet. Dette tar 0,08 sekund for nakke puten og etter 0,12 sekunder er alle air bagene fullt oppblåst.

Beskyttelse

Når airbagene er oppblåst beskytter de all vitale deler av kroppen. Stiver av nakken ved å fylle opp tomrommet mellom skulderne og underisden av hjelmen, pakker inn brystet, indre organer og ryggraden hele veien ned til halebeinet. Trykket er nå så stort inne i vesten at hele overkroppen er stivet opp. 

Ryggskinne

Klasse EN1621/2 ryggbeskyttelsen består av airbag systemet men med et hardt skall utenpå. Som en skillpadde. Samme konsept som på en hjelm. Hardt skall utenpå og mykere inni. Denne konstruksjonen gir en betydelig bedre motstand mot punkterings krefter og sprer kreftene effektivt ut over hele Airbag overflaten

Trykket avtar etter noen sekunder

Ganske umiddelbart etterpå begynner airbagene og slippe luften ut igjen, etter ca 1 minutt ar det bare halve trykket igjen i vesten.

Brukes om igjen

Dersom airbagene fortsatt er hele kan man pakke den sammen og bytte patron, dette gjøres enkelt og tar kun et par minutter. Vesten er da fullt brukbar på nytt.