Hva sier de som har hatt ulykker

Under finner du noen historier som er blitt fortalt til oss fra MC førere som har hatt ulykker hvor de har kjørt med Helite airbag produkter.

 


Harley Davidson Sport Glide 2017 – KONDEMNERT

 

Utstyr:

Helite Turtle 2.0 Airbag, elektrisk, oppladbar

Rukka Reptorina bukse og jakke

Rukka Goretex kjørehansker

Schubert C4 åpningshjelm

BMW Goretex skinnstøvler

 

Sted: O 2283 mellom Nøssemark og Dalsed i Sverige

Dato: 29/5 - 25

Hendelse:

Ulykken inntraff på O 2283 mellom Nøssemark og Dalsed i Sverige etter en bakketopp kjapt etterfulgt av en venstresving, ca. 70 km/t.

Jeg befant meg plutselig på grus i veikanten i svingen og sykkelen og jeg ble kastet rundt i hver vår retning i grøftekanten.

Jeg stoppet ca. 20 meter fra der vi gikk ut med en stor stein plantet mellom øre og skulder inn mot halsen. (på bildet er steinen flyttet for å utføre førstehjelp.)

Jeg kjente med en gang at jeg hadde førlighet i armer og bein, mørbanket, men tilsynelatende like hel. Det første jeg la merke til var den store steinen rett i synsfeltet– skremmende!!Hva om jeg ikke hadde hatt den høye nakkekragen i airbagen og hjelm?

Den første tanken som slo meg, var dette eksempelet MÅ jeg bruke til å dele budskapet om hvor viktig det er å bruke skikkelig kjøreutstyr OG ikke minst MC-Airbag!

Kjøregjengen gjorde alle de riktige tingene og var godt skolert for dette siden vi har deltatt på flere førstehjelpskurs tidligere i regi av bl.-a. WIMA (Womans International Motorcycle Association) Her har vi lært hvor viktig det er å ta av hjelmen på korrekt måte (hjelmen skal alltid AV ved ulykker).

Ambulansepersonalet og politiet ville selvfølgelig ha alle opplysninger på ulykkesstedet fra mine kjørevenner, men de var spesielt interesserte i den vesten jeg hadde på meg. Det viste seg i etterkant at hverken de svenske ambulanseteamene, politifolkene eller pleiere og leger på akuttmottak hadde sett en MC-airbagvest i bruk før. De var imponerte over at jeg kom unna denne ulykken med slikt hell og mente at dette burde jo absolutt være bedre kjent i Sverige. Etter å ha scannet hele kroppen for brudd og indre skader, ble jeg «friskmeldt». Jeg hadde kun behov for å sy 2 sting i leggen.

 Jeg har sagt det siden jeg kjøpte min vest: kunnskap om airbagvest, og det MED nakkekrage og mest mulig volum luft i vesten (hele 17 l i Helite), må komme massivt ut til alle MC-førere og pårørende. Nå fikk jeg dessverre bruk for vesten, men fikk samtidig bekreftet hvor viktig dette er.

 

Jeg er overbevist om at MC-Airbagvesten utgjorde den store forskjellen for meg denne dagen; at jeg kunne bli utskrevet fra sykehuset samme kveld og faktisk GÅ ut derifra selv.

Ja, det koster litt, men det er ikke så mye dyrere enn en god hjelm, det er en utrolig billig forsikring med tanke på hvordan livet ville blitt i rullestol eller det som verre er.

 

Kommentar fra de i følget:

Nr 1: XX

«Jeg rakk knapt å trekke pusten før jeg så henne bli kastet av sykkelen. Hun fløy flere meter gjennom luften, og alt gikk i sakte film. Jeg så hvordan hun landet hardt, og hodet hennes traff bakken rett ved en stor stein.

Det var da jeg så airbag-vesten. Den hadde blåst seg opp i det øyeblikket hun ble kastet av sykkelen, og beskyttet både overkroppen og nakken. Hodet hennes hadde landet trygt, selv om det var flere riper i hjelmen.
Den dagen ble vi overbevist om hvor uvurderlig airbag-vesten er. Ulykken kunne ha endt veldig annerledes – men takket være vesten gikk det bra.»

 

Nr 2: XX

«Som godt voksen fersk motorsyklist med førerkort fra juni 24, var airbag vest helt naturlig å kjøpe som en del av kjøreutstyret. Den er like naturlig å sette på seg som hjelmen, og etter å ha vært vitne til utforkjøring i gruppa jeg kjørte i, hvor vedkommende brukte vest og utfallet var så godt som uten skader, bekrefter det at airbag vest er et helt ufravikelig krav til utstyr for meg og "mine". Den brukes like naturlig som hjelm og øvrig utstyr.»

 

 

Nr 3: XX

«I en gruppe på 7 sykler var en av oss uheldig og kjørte ut. Etter noen rundkast var det utrolig godt og se at det var bevegelse i alle lemmer. Her var ganske sikkert airbag vesten en viktig årsak til dette. Jeg er ikke en uerfaren motorsyklist, men har ikke hatt sykkel siden slutten av -90 tallet. Like viktig som klær og hjelm, er airbag vest for meg alltid en del av bekledningen. Ulykken her var en viktig påminnelse om alltid å kle på denne.»

 

Messenger_creation_1B2C23F9-AD9B-4A15-B1BA-8EE93419571E

Motorsykkel. BMW R1300GSA 2025mod

Helhjelm: Schuberth E1

bukse.Klim_Jakke Klim

støvler og kjørehansker: Daytona støvler og Rukka Hansker

Helite Produkt: Turtle 2 Hi-vis str LL

Sted: Fv98 Rollag

Dato: 29/6-25

Hendelse:

Kjørte i ca 80 km/t sørover på fylkesvei 98, kjørte først av 3 MC ifølge da Elgen løp ut i veien, jeg rakk å bremse noe før jeg traff den i bakparten/bakbeina og ble kastet av sykkelen. Landet på ryggen og gikk rundt et par ganger før jeg skled mange meter bortover asfalten og havnet i grøfta. Sykkelen skled enda lenger og dro også ut i grøfta.

Takket være airbagvesten kunne jeg reise meg opp umiddelbart så godt som uskadd. Til tross for den medfarten jeg fikk hadde jeg ingen skader av betydning og hjelmen hadde faktisk ikke vært nedi asfalten. Det forteller mye om hvor godt vesten stabiliserer og nærmest låser nakken.

Å reise seg uskadd etter å ha gått i asfalten i 70 km/t er nærmest mirakuløst.

 

Elgen ble funnet død av viltnemda ca 50m fra treffestedet med brukket rygg.

 

Skader: Jeg ble kjørt med ambulanse til traumemottaket i Drammen for sjekk, men slapp ut samme kveld. Følte meg mørbanket men kjenner ingenting etter noen dager. Rift i tøy og hjelm.

 

MC: diverse mindre skader etter å ha sklidd på asfalt, deksler i from og side etc. Skal til takst hos leverandør.

 

Kommentar fra en av de som kjørte bak: Som øyenvitne føler jeg et sterkt behov for å oppfordre alle våre medlemmer som er aktive MC kjørere om å skaffe seg en airbagvest/jakke. Det er ikke tvil om at vesten reddet NN fra alvorlige skader og i verste fall kunne dette endt skikkelig tragisk.

Å kjøre på elg kan skje oss alle, og det har ingenting med uvettig eller hasardiøs kjøring å gjøre.

Motorsykkel. Harley Davidson Sportster 883

Helhjelm: Shubert

Buks: Kevlar

MC støvler og kjørehansker

Helite Produkt: Turtle 2 Hi-vis, mekanisk utløsning

Sted: Aurskog. Rundkjøring på fylkesvei 170

Dato: Juli 2021

 

Hendelse:

Kom kjørende over Fetsund bru på våt vegbane, hadde solvisir nede i hjelmen for å redusere vind/trekk, kjørte inn i rundkjøringen som var fri for trafikk så jeg kunne kjøre rett over, farten var ca 40 til 50 km/t. På veg ut av rundkjøringen var det noe diesel søl som jeg ikke så. Dette førte til at hjulene slapp grepet og sykkelen skled et lite stykke og tverret før hjulene igjen fikk grep. Jeg fikk da en klassisk «High side» og ble kastet av.

 

Kommentar:

Helite vesten blåste seg opp slik den skulle. Jeg landet med fronten, ansiktet / brystet mot bakken og skadet knærne, samt at hjelmen ble knust på hake partiet. Helite airbag vesten hadde nå pakket inn hele overkroppen og fylt opp mellom skuldre og hjelmen slik at hodet var sikret og nakken beskyttet mot nakkesleng.

Konklusjon: Helite vesten gjorde akkurat det den skulle, blåste seg opp idet jeg forlot sykkelen og pakket meg inn før jeg landet. Ingen skader på overkroppen og heller ingen skade på nakken som jeg fort kunne fått siden hjelmen hadde fått seg en kraftig smell på haken. Sliter fortsatt med noe vondt i knærne etter ulykken, men er tilbake på ny mc med ny Helite airbag.


Motorsykkel. BMW 1250RT

MC Jakke: Helite Touring Airbag

MC Bukse: Dongeri aramid

Helite Produkt: Touring Airbag jakke, mekanisk utløsning

Sted: E69 på veg fra Nordkapp

Dato: 27/5-22

 

Hendelse:

Kjørte alene på veg tilbake fra Nordkapp, på veg ut la jeg merke til at det var noe grus i veien i en sving, men at det var et spor som var rent. På veg tilbake tok jeg igjen en hjullaster like før denne svingen. Jeg kjørte forbi denne, noe som gjorde at jeg ikke traff det rene sporet jeg hadde planlagt. Farten var ca 60 til 70km/t. Fikk først en sleng som jeg klarte å rette opp, så en ny før framhjulet treffer et hull i veien som endrer retning på sykkel og meg over på motsatt side og i autovern, jeg blir slynget flere meter opp i luften før jeg lander i grøften. Airbag er da fullt oppblåst og låser hodet under hjelmen og pakker inn overkroppen. Heldigvis lander jeg på et ganske flatt underlag, men brekker 8 ribbein på 2 steder på venstre side, samt 2 ribbein på høyre side. Fikk også en del skrubbsår på begge ben.

 

Kommentar: Jeg tror at om jeg ikke hadde hatt airbag systemet så er det ikke sikkert jeg hadde kunnet fortelle om det.

Kanskje unødvendig å si, men jeg kjøpte ny Helite Airbag jakke før jeg begynte å kjøre MC igjen.

Saken er omtalt i Nordkapp radio sin nettavis.


Motorsykkel. Yamaha Tracer 7

MC Jakke: Bullfighter

MC Bukse: Kevlarbukse fra Bullfighter

Helite Produkt: Turtle Hi-vis, mekanisk utløsning

Annet utstyr. Rukka Skinn hansker

Sted: Nær E18 Gulli, Tønsberg

Dato: 24/8-20

 

Hendelse:

Kjørte alene i en rundkjøring i ca 40km/t da det kommer en bil inn i rundkjøringen som ikke overholder vikeplikten. Denne bilen har en fart på ca 60km/t idet den treffer bakhjulet mitt, jeg velter og blir kastet av MC og opp i luften før jeg lander og sklir et godt stykke bortover asfalten og treffer midtrabatten.

 

Kommentar: Er ikke godt å si hva slags skader jeg hadde fått uten airbagsystemet men airbagen fylte opp mellom skuldre og hjelm slik at hodet var stabilisert, samtidig som hele overkroppen var pakket inn. Jeg var så høyt at jeg så ned på sykkelen fra luften, så fallet og kreftene involvert har vært betydelige.

 Saken er omtalt Tønsberg blad: https://www.tb.no/5-76-1355707


Motorsykkel. Yamaha Offroad (XT660Z Tenere)

MC Jakke: Bullfighter Cordura

MC Bukse: Bullfighter Cordura (med ekstra cross knebeskytter og hoftebeskytter)

Helite Produkt: Turtle Hi-vis, mekanisk utløsning

Annet utstyr: Acerbis ryggskinne, piggdekk Mitas T644 Extreme

Sted: Oslo (Ekebergsletta)

Dato: 2016

 

Hendelse:

Jeg har vært helårs motorsyklist i over 20 år. Hendelsen skjedde i 2016 ca. Jeg hadde smurt kjedet med kjedespray, og vært uheldig å få litt klissete smøring på dekket. På sommerføre slites sånt av fort, men på vinterføre blir det sittende lenge. Resultatet ble at jeg mistet veigrepet i sving og skled sidelengs i ca. 50km/t på vei til jobb. På sykkelen ble det små skader (speil, vindskjerm, GPS feste)  siden jeg har veltebøyler. På kroppen ble det ingen skader, Ikke engang ett blått merke. Jakka fikk friksjonsskader på albuen og måtte byttes. Kjører alltid med dress med CE godkjent polstring i tillegg til Helite vesten i Norge, Helite vest og lettere bekledning ved leie av MC i utlandet. Skadene i dette tilfellet ble så små at jeg ikke gadd å melde det til forsikringsselskapet. Jeg satt i ny patron i vesten da jeg kom på jobb og kjørte hjem som normalt senere. Det gikk jo ganske greit egentlig. :-)


Motorsykkel. Triumph Thunderbird

MC Jakke: Helite

MC Bukse: ??

Helite Produkt: Helite Touring Airbag jakke, mekanisk utløsning

Sted: Hurum

Dato: Mai 2020

 

Hendelse:

Kjørte i trafikk etter noen biler med god avstand, men var uoppmerksom et sekund mens bilen foran bremset opp for å ta av fra veien. Når jeg oppdager dette panikkbremser jeg med følge at forhjulet låser seg og sykkel velter, jeg blir kastet av, airbag fyller seg opp og låser hodet samtidig som hele overkroppen er pakket inn. Lander på hender som jeg prøver å ta meg for med. Sklir en del bortover veien, men stopper heldigvis før jeg treffer bilen eller noe annet.

Kommentar:

Skader i hender etter at jeg har tatt meg for, men Ikke godt å si hvilke andre skader jeg ville fått om jeg ikke hadde hatt airbag systemet.


Motorsykkel. KTM 1290 Super Duke,

MC Jakke: ?

MC Bukse

Helite Produkt: Turtle 1 Hi-Vis vest mekanisk utløsning

Sted: Nærheten av Rosendal i Hardanger

Dato: sommer 2019

 

Hendelse:

Kjørte sist i et følge med 5 MC. Kom over en tre bro som lå like ved en foss. Reagerte på at her var det virkelig fint og jeg ville kikke litt mere, slapp derfor gassen, noe som førte til at bakhjulet låste seg. Farten var ca 40 km/t og siden det var en trebro som var våt av vann fra fossen skled sykkel vekk under meg. I utgangen av broen er det en høyresving og jeg skled da med god fart inn i autovernet med hodet først. Helite Airbag systemet var da fullt aktivert og fylte opp mellom skuldre og hjelm slik at nakken var helt avstivet og hele overkroppen var pakket inn.

 

Kommentar: Heldigvis så gikk det bra med både meg selv og MC, man vet jo ikke hvordan dette hadde gått uten airbag, det kunne fort blitt en nakkeskade.

Min største bekymring etter hendelsen var at jeg nå måtte kjøre resten av turen uten et fungerende airbag system da jeg ikke hadde med meg reservepatron.